Tehokkaita latauspaikkoja nousee pian ennätysmäärä

Featured Image

Suuret kauppaketjut rakentavat latausasemia kiivaasti varsinkin isojen markettien parkkipaikoille. Nyt rakennetaan varsinkin suuritehoisia latausasemia, jotka nopeuttavat matkantekoa. (YLE uutinen)

Monien isojen markettien ja kauppapaikkojen liepeillä voi kesällä havaita työmaan, jossa paikalle asennetaan sähköautojen latauslaitteita.

Niin S-ryhmän ABC-lataus kuin K-ryhmän K-latauskin kertovat rakentavansa tänä kesänä ennätysmäärän uusia latausasemia.

– Tällä hetkellä meillä on yli sata asemaa, ja vuoden lopussa on 200 asemaa täynnä. Tulemme tuplaamaan asemamäärän ja lyömme uuden vaihteen päälle verkoston rakentamisessa, kommentoi K-Latauksesta vastaava johtaja Tom von Bonsdorff.

K-lataus kertoi kuun vaihteessa tiedotteessa, että uusia latausasemia nousee muun muassa Loimaalle, Jämsään, Poriin ja Keminmaalle. Näihin asennetaan 200 kW:n tehoiset latauslaitteet, joissa voi ladata neljää autoa samanaikaisesti.

Jos auto kykenee hyödyntämään 200 kW:n suurteholatausta, voi vartin pysähdyksen aikana latautua sähköä 250 kilometrin ajomatkaan tarvittava määrä. Autojen lataustehot vaihtelevat niin automallin, akun varausmäärän kuin lämpötilankin mukaan.

S-ryhmä kertoi aiemmin keväällä rakentavansa puolestaan yli sata latausasemaa esimerkiksi Prismojen, S-markettien ja ABC-asemien yhteyteen.

– Verkostomme tulee olemaan tämän vuoden lopussa kolminkertainen verrattuna vuoden 2021 lopun tilanteeseen. Näin ollen ABC-latausasemia tulee olemaan vuoden lopussa arviolta jo yli 150 ja niissä yli 1000 latauspistettä, kommentoi ABC-latauksesta vastaava Olli Tervonen SOK:lta tiedotteessa(siirryt toiseen palveluun) huhtikuussa.

Muillakin luvassa useiden latausasemien avajaisia

K-latauksella asemia on ollut vuodesta 2018. Sähköautojen määrä on kasvanut siinä määrin vauhdilla, että tänä kesänä joitakin vanhoja asemia aiotaan myös laajentaa.

– Paikoin meillä on erittäin suosittuja asemia, esimerkiksi Itäkeskuksen Eastonin ja Heinolan latausasemat. Pyrimme vastaamaan kysyntään laajentamalla niitä kohteita, joissa asiakkaita on eniten, von Bonsdorff sanoo.

Tammi-maaliskuussa K-latauksen asemilta ladatulla sähköllä ajettiin melkein seitsemän miljoonaa kilometriä. Latausmäärät ovat olleet jatkuvassa kasvussa.

Muutkin alan isot toimijat lisäävät tarjontaansa. Energiayhtiö Helen kertoo, että sen tavoitteena tälle vuodelle on avata noin 65 pika- tai suurteholatauspistettä. Alkavalla viikolla uusi latausasema aukeaa Parkanoon.

– Tällä hetkellä meillä on neuvotteluja käynnissä useiden kauppakeskusten ja -ketjujen sekä valtateiden varsilla sijaitsevien taukopaikkojen kanssa. Tyypillisin latausasematoteutus pitää sisällään vähintään yhden 150 - 200 kW:n tehoyksikön 4:llä latauspistokkeella, kertoo Helenin sähköisen liiketoiminnan vetäjä Kati Andersin sähköpostitse.

Recharge Suomen maajohtaja Sami Saarilahti kertoo, että Rechargen Suomen verkostossa voi tänä vuonna mennä rikki tuhannen latauspisteen raja.

– Olemme avanneet tähän mennessä tänä vuonna 60 uutta pika- tai suurteholatauspistettä. Tyypillisesti kyseessä on hyvällä paikalla valtaväylien varrella tai välittömässä läheisyydessä sijaitseva toimipaikka, johon toimme suurteholatauksen, Saarilahti kertoo sähköpostitse.

Latauslaitteiden toimitusajat melko normaaleita

Varsinkin uusien pika- ja suurteholatausasemien rakennusvauhti on havaittu myös Sähköteknisen kaupan liitossa, sanoo toimitusjohtaja Sallamaari Muhonen.

– Alkuvuoden tilastoissa tammi-maaliskuulta näkyy, että nimenomaan pika- ja suurteholatauspisteiden määrät ovat kasvaneet hurjasti. Toki lähtölukukin on ollut pienempi, mutta puhutaan satojen prosenttien kasvusta, Muhonen toteaa.

Muhosen mukaan tilasto ei kerro, hankitaanko latauspaikkoja osaltaan jo raskaamman liikenteen sähköistymistä varten.

– Sähköllä kulkevia pakettiautoja on, sähköbusseja on jo paljonkin. Paljon menee edelleen myös niin sanottuja asiointilatauslaitteita, missä varmaan näkyy Aran tuki niiden rakentamiseen taloyhtiöissä, Muhonen kommentoi.

Latauslaitteiden toimitusaika on ollut alkuvuonna neljästä viikosta neliseen kuukautta, mitä Muhonen kuvailee tavanomaiseksi ajaksi.

Alkuvuonna rekisteröidyistä(siirryt toiseen palveluun) uusista autoista noin 13 prosenttia on ollut täyssähköautoja. Autokauppa on ollut alamaissa, kun toimitusajat ovat venyneet pitkiksi ja sähköautojen hinnat ovat nousseet.

Lähde YLE uutinen 6.6.2022: Kauppaketjut hamuavat sähköautoilijoita – tehokkaita latauspaikkoja nousee pian jopa ennätysmäärä

Kuva: Kesko

Tilaa Hyvinvointia sähköllä -uutiskirje